måndag 1 november 2010

I stora rummet...

November...

Snart dags att ta fram adventsljusstakarna i butiken....mmm...mysigt...
 Jag längtar.
Längtar efter ljus i alla former!

För någon vecka sedan möblerade jag om i stora rummet. Eftersom sofforna fick lite andra platser blev jag tvungen att ändra på väggen bakom också.
Dagens bilder är därifrån.

Här blandar jag mörkt och vitt...

Det är svårt att möblera ett så stort rum som vi har... Men som jag satt saker och ting just nu så känns det bra. Ombyte förnöjer!

Den stora tavlan som satt här på väggen innan har fått flytta på sig och har istället gett plats för en rad med tavlor och speglar istället.

 De svartvita fotona är från bygget av dammen/kraftstationen som vi bor vid. De är jag väldigt glad för eftersom det är historia...

 Vilket otroligt arbete det var att uppföra dessa hus och gräva dammen, allt i Sydkrafts linda för ca 100 år sedan...

 När kraftstationen  skulle byggas så behövdes en villa till där styrelsemötena skulle hållas, Bolagsvillan, (vårt hus) och sedan uppfördes Chefsvillan bredvid. Önskar att man visste lite mer fakta om detta...
Min mamma jobbade i alla fall på Sydkraft en gång i tiden och när kontorspersonalen bjöds på julkaffe så var det min mamma "Fröken Davidsson" som fick servera det här där vi nu bor...


Nu används stora rummet som något annat än mötesrum, nu är det familjerum! Tiderna ändras...

Trevlig måndag på er!

7 kommentarer:

Anna-Karin, Landet Krokus sa...

Spännande med historia! Och så kul när man har ett hus med något att berätta. Jag skrev lite kort om byggnadsmaterialet i vårt hus igår - slaggsten - och när vår lilla by kom till.
Vacker uppsättning av tavlor och speglar!
Hälsar,
Anna-Karin

Tidsmästarinnan sa...

Hej på dig!
Vad kul att få lite bakgrundshistoria till ert fina hus, häftigt att din mamma varit där och jobbat som ung fröken :-)
Och vad fina bilder du bjuder på från vardagsrummet. Helt i min smak. Och den där kistan är ju helt otrolig!!
Kram kram
Susanne

Jenny sa...

Hej Mariette!
Vad kul att ni nu bor i det hus din mamma jobbat i en gång i tiden:)Visst är det kul att få veta mer om huset man bor i.

Vad fint det blev i vardagsrummet, vilken maffig och vacker kista du har där!

Ha en trevlig vecka!

Kraam Jenny

Vintage House sa...

Hej
härligt när man vet en massa historia bakom sitt hus:)
Så snyggt det blir...
ha en skön kväll
kram
sandra

HEMLÄNGTAN sa...

Oj, vad roligt med lite historia om sitt hus. Låter som att ni bor i ett riktigt härligt hus.

Själv så har jag inte lika glamorös historia bakom vårt hus. Det har bara bott en familj här innan oss och de hade 7 barn...vi som tycker det känns lite trångt med två barn. Man är lite bortskämd nu för tiden.

Kram, Jenny

Anonym sa...

Spännande med en historia om sitt hus. Kul att din mamma även jobbat just där. Ni verkar bo så fint. Du har verkligen lyckats med din ommöblering. Ser jätte fint ut. Jag gillar din kista skarpt. Kul med de gamla fotografierna.
Ha en fin vecka.
Marita i Björkhagen

Galleri Hönshuset sa...

Hej tjejen, Allt väl?

Vad kul och få veta lite mera =)
Så fint du har gjort. Det är kul och möblera om, har hållt på hela kvällen här hemma...

Ha det gott. Kram Pirre